Naar de eilanden.

6 mei 2015 - Sarang, Indonesië

Vanmorgen om 7 uur opgestaan om naar de gili’s (eilanden) ten oosten van Lombok te gaan, Acok heeft een boot geregeld met iemand die de boot gaat varen, Sah Rudin. Op de heenweg zullen we halverwege de boot stilleggen om even te gaan vissen. Sah Rudin haalt twee klosjes met draad tevoorschijn en knoopt aan de onderkant een stukje  dik staaldraad. Dan maakt hij twee haakjes vast aan de draad en doet daar stukjes vis aan, Acok laat als eerste de draad in de zee zakken tot op de bodem, zo’n 20/25 meter. Dan maakt hij nog een draad klaar en daar mag ik eerst mee vissen, Henk gaat na mij. Na een minuut of 10 denk ik wat te voelen en de draad, erg lastig, dus haal ik de draad omhoog. Er zit een vis van een kleine 40 cm aan, ongeveer een kilo zwaar volgens de visser, super en prachtig om het gezicht van die visser en Acok te zien! We vangen nog 5 vissen, Acok nog twee, Henk één (hele grote) en ik nog twee.

Links van het eerste eiland ligt Gili Petagan, dit is een onbewoond eiland waar alleen maar bomen staan, mooi om te zien. Wij varen door naar het eerste eiland, Gili Bidara, hier staan 9 traditionele huisjes waar vissers wonen. We gaan aan de andere kant aan land en Henk en ik lopen langs het strand, na een kwartier hebben we een mooi aantal schelpen gevonden en zijn we aan de andere kant van het eiland bij het dorpje. Er is maar één man thuis, hij is druk bezig met het hakken van hout voor vuur. Drie vissers zijn nog op zee om het eten voor die avond te vangen, ze wonen op dit moment met z’n vieren op dit eiland. Wij gaan op dit eiland ook lunchen, Emy heeft nasi goreng klaargemaakt met een ei en heerlijk fruit na! De vis die ik heb gevangen wordt door Sah Rudin direct klaargemaakt en een half uur later zitten Acok, de visser van het eiland en hij heerlijk te smikkelen van de vis. De andere vissen die we hebben gevangen geven we aan de vissers zodat zij deze vanavond lekker als avondeten kunnen opmaken.

Na de lunch gaan we naar het andere eiland, Gili Kondo, dit is een onbewoond eiland en slechts 5 minuten varen. Hier gaan we aan land, dit gebeurt trouwens naar het eiland te varen en net zo lang door te varen tot je vastligt op het strand! We smeren ons goed en  leggen onze spullen op een baruga op het strand waar Acok gaat liggen slapen. Eerst is het water nog wat troebel, maar nadat we een rondje om het eiland hebben gelopen, zo’n 25 minuten, proberen we het weer en is het water prachtig helder. We zien allerlei kleuren koraal en wel 15 verschillende soorten vissen tegelijk, hele scholen, ze zwemmen gewoon tussen je vingers door, wat een geweldig gezicht! Ook zien we nog een blauwe zeester en een paar zwarte zee egels. Echt een paradijs onder water, wat mooi om te zien. Tegen 15.15 varen we weer terug naar Lombok, een prachtige ervaring rijker.

Het verslag van vier en vijf mei volgt nog, tot gauw, sampe jumpa!

1. Jan en rita:
    hallo iwan en henk
    julie reis verslagen gelezen,
    wat doen julie daar veel
    neem je ook nog een beetje vakantie
    tot zondag
  2. Carolien:
    Dag Henk en Iwan,
    Wat fijn dat jullie ook nog van de mooie natuur kunnen genieten!!

Groeten Jan en Carolien
  3. Henk en Roelie:
    6 mei 2015
    Hoi Henk en Iwan wat weer een verhalen en ook nog even genieten van de mooie natuur, volgens mij kun je straks wel een boek schrijven zoveel indrukken doe je daar op, geniet nog van de laatste paar dagen samen. Green Foelie en Henk
  4. Henk en Roelie:
    Sorry voor de typefouten groetjes Roelie en Henk
  5. Klaaske van leussen:
    6 mei 2015
    Oh wat weer een mooie verhalen. Super hoe het allemaal loopt! Inderdaad dat moet een boek worden Iwan! Goeie reis terug!
    Veel groeten
    klaaske
  6. Hennie en Johan:
    6 mei 2015
    Prachtige verhalen heel mooi om het te lezen.
    Groetjes Johan en Hennie.
  7. Erwin, Renate, Jort en Maud:
    6 mei 2015
    Mooie verhalen Iwan! Leuk om mee te lezen. Genieten van deze bijzondere reis!
  8. Gerhard:
    6 mei 2015
    He topvissers, mooi weer om te lezen. Goed om ook even van de mooie natuur genieten. Broer geniet nog een paar dagen, tot zondag! Grtz Gerhard
  9. Chris en Diny.:
    6 mei 2015
    We beleven net als jullie haast de reis die jullie maken.
    Fijn om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Geniet er nog maar even van.
    Groetjes Chris en Diny.
  10. Vera:
    7 mei 2015
    Mooi om te lezen wat jullie allemaal voor de mensen daar kunnen betekenen.
    Geniet er nog een paar dagen van.
    Alvast een goede reis terug.

Groeten Vera
  11. Henny:
    7 mei 2015
    prachtig verhaal weer, geniet van jullie reis groetjes Henny
  12. Gertie Vasse:
    7 mei 2015
    Jongens wat beleven jullie veel. Dit pakken ze je nooit meer af. Ik ben verbaasd dat je nog altijd tijd vindt voor die uitgebreide verslagen.
    Tot ziens.
  13. Jan & Diana:
    7 mei 2015
    Geweldig zeg we zien het zo voor ons.
    Geniet nog even je bent zo weer thuis.
    Groet de Jansens
  14. Ciska Horsman:
    7 mei 2015
    Wat schrijf je weer mooi Iwan! En met die plaatjes erbij...indrukwekkend hoor. Wat een ervaring lijkt me dat!!
    Geniet nog maar even, goede terugreis toegewenst. groetjes
  15. Jenny:
    Hoi, henk en iwan.
    Wat een prachtige verhalen, het lijkt mij een geweldig avontuur. Geniet nog even en alvast een goede terugreis gewenst.

Bert, jenny, jorden en kayla
  16. Erik:
    8 mei 2015
    Hallo Iwan, mooi om de verhalen allemaal te lezen. En dan zijn de contrasten altijd zo groot. Maar mooi dat je met weing veel kunt doen.

Groeten Erik
  17. Hans en Hendriet:
    8 mei 2015
    Wat geweldig beschreven over allerlei facetten van deze reis. Over het goede doel zelf, de mensen, de natuur.
    Fijn dat er mensen zijn die dit werk willen doen.
    Henk goede laatste week nog.
    hartelijke groet,

Hans en Hendriet